FES-TE AMIC FES-TE VOLUNTARI FES-TE SOCI

i Estudis
Patrimoni
 Medi

Notícies      Vídeos      Agenda      Les Rutes      Història      Pallerols      Blog del Caminant
Portada > Noticies > De Pamplona i València a Pallerols i Andorra
Enviar a un amicEnviar a un amic

Versió ImprimibleVersió Imprimible

De Pamplona i València a Pallerols i Andorra  Pallerols
Sacerdots de El Salvador i de Uganda, a Pallerols

inserir comentarisinserir comentaris
veure comentarisveure comentaris (1)

imagen1

El Dr. Constantino Anchel, amb els tres sacerdots que estudien a Pamplona

El Dr. Constantino Anchel ens explica la seva darrera estada de tres dies a Pallerols

Des de fa uns anys, he assistit habitualment a la festa de la Trobada de la Rosa, a Pallerols. El viatge l'organitzem entre Javier Guillem, Alfonso Arteaga i jo. Ells vénen des de València i jo hi vaig des de Pamplona. Els tres som companys de Batxillerat del Col·legi del Pilar, de València. De vegades se suma un altre company i jo em presento amb tres sacerdots de diferents països, dels que estan estudiant llicenciatura i doctorat en les facultats eclesiàstiques de la Universitat de Navarra, a Pamplona.

Per motius professionals, aquest any no he pogut estar present a la Trobada de la Rosa de manera que hem vingut uns dies més tard. M'han acompanyat tres sacerdots: el P. Wilmer Morales, de la diòcesi de Zacatecoluca, a El Salvador, que està fent la tesi en Dret Canònic, Fr Paul Nsubuga, de la diòcesi de Kampala, a Uganda, doctorant-se en filosofia, i Fr Charles Kabanda, de la diòcesi de Masaka, a Uganda, que s'especialitza en teologia Moral i Espiritual.

Sortírem de Pamplona el 30 de novembre, divendres, a les 13 hores i vam fer una parada en el camí, per dinar, al Castell de Loarre, per prosseguir a continuació la marxa fins a Peramola, on vam arribar a les 7'30 del tarda. A la fonda la Masia vam poder experimentar de nou l'hospitalitat d'en Josep, que ens va preparar un bon berenar.

A continuació vam anar a passejar pel poble. En primer lloc vam anar a veure el paller on va passar la nit sant Josepmaria i els seus acompanyants, quan van arribar a aquesta població. Això va permetre explicar detalls de l'expedició des de Barcelona fins a Peramola. Després vam fer un breu passeig pel barri del Caner, i després ens endinsem pel poble, per les seves places i carrerons, que tenien un encant especial amb la llum dels fanals, per anar, a continuació, fins a l'ermita del Roser, on resem la Salve en honor a la Mare de Déu, en el primer dia de la novena de la Immaculada.

Els expedicionaris de València van arribar poc després d'acabar nosaltres el passeig pel poble. Havien sortit a les quatre de la tarda i van arribar passades les nou del vespre. Després de les salutacions i presentacions, passem al sopar, on preparem el pla per al dia següent.

El dia 1 de desembre vam esmorzar a la catalana, amb abundant embotit, pa amb tomàquet, coca i cafè amb llet. Després vam sortir cap a Pallerols, on deixàrem els cotxes. Allà hi va haver una breu explicació sobre l'estada de sant Josepmaria a aquest lloc. Com arribà a Cal Vilaró, acollits per l'hospitalitat de Pere Sala, i l'endemà van arribar a Pallerols, on es van ajuntar els altres membres de l'expedició. L'endemà, completaríem aquestes jornades, afegint més detalls.

Des de Pallerols pugem a la Cabana de Sant Rafel. Recuperats de l'esforç, els veterans vam explicar detalladament quin significat té aquest lloc per a la història de l'Opus Dei i de sant Josepmaria. A les dotze resem l'Àngelus i celebrem la Missa, avançant la festa de sant Francesc Xavier, per tenir un detall amb Javier, que celebraria el sant dos dies després. En acabar, vam cantar la Salve, en aquest segon dia de la novena, i vam emprendre la tornada, pel camí que porta a la Bassa i a Ca l'Empordanès. Això ens va servir per explicar que, mentre van estar a la Cabana, anaven a buscar el menjar a aquesta Masia.

Anar al text  Ir al texto

A la Cabana de Sant Rafel
 - A la Cabana de Sant Rafel

- Javier Guillem, de València, amb els sacerdots que celebraren missa a la Cabana de Sant Rafel

- El Dr. Constantino Anchel, en el centre, amb els seus amics valencians Alfonso i Javier

Els sacerdots concelebrants, amb l'Alfonso Arteaga
 - Els sacerdots concelebrants, amb l'Alfonso Arteaga

A l'església de Pallerols, abans de celebrar la missa
 - A l'església de Pallerols, abans de celebrar la missa

Arribats a Peramola, ens vam canviar de roba i partírem cap a Andorra, on vam dinar. Després, hi va haver un passeig pel carrer que va d'Escaldes a Andorra la Vella, camí que va fer diàriament sant Josepmaria durant els dies de la seva estada al Principat (Veure la nota del final de la crònica). Vam visitar els llocs històrics d'Escaldes: l'hotel Palacín, l'antic col·legi de Meritxell, el solar on va estar el col·legi de les religioses de la Sagrada Família d'Urgell, i el lloc on va estar la parròquia d'Escaldes, tots ells relacionats amb sant Josepmaria.

Acabada la breu estada al Principat, vam tornar a Peramola, on ens esperava en Josep, que ens havia preparat un sopar suculent que va fer les delícies de tots. A la sobretaula vam fer els plans per al dia següent. L'objectiu inicial era celebrar la Missa a la Ribalera, però al no disposar d'un cotxe tot terreny que ens acostés a Santpou, vam desistir per aquesta vegada, i el vam canviar per celebrar la missa del primer diumenge d'Advent a l'església parroquial de Sant Esteve de Pallerols.

Al matí següent, 2 de desembre, després de acomiadar-nos d'en Josep, vam anar a Pallerols, on preparàrem tot per celebrar amb tota solemnitat la Santa Missa. Després, a la mateixa església, explicàrem la història de la rosa: la nit al "forn", la decisió de sant Josepmaria de no celebrar la Missa, el descens per l'escala que ve de la rectoria fins a la sagristia. La petició al Senyor, en aquest lloc, de trobar una prova que li confirmés que convenia seguir endavant en el seu camí cap a Andorra, la trobada de la rosa, probablement a la capella de la Mare de Déu del Roser, etc. Acabada la Santa Missa, davant la imatge de la Mare de Déu del Roser, vam cantar la Salve en el tercer dia de la seva novena.

Ja als afores del temple, vam parlar amb més detall de l'estada de sant Josepmaria a Cal Vilaró, la seva visita a l'església, acompanyat de l'Arxiprest de Ponts, que estava amagat en aquesta masia, l'arribada de la resta dels expedicionaris, la nit en el "forn", i la marxa a la Cabana de Sant Rafel.

Per concloure l'expedició, vam anar a Cal Fenollet, on ens esperava la Rosa Coll, que ens va rebre i va complimentar com ella sap fer-ho. Abans del dinar vam veure el corral on els expedicionaris es van amagar l'any 1937, en arribar a aquest lloc, procedents d'Aubenç, i com el pare de la Rosa va ser el que els va portar el menjar, des de la masia fins a aquest lloc, i altres detalls que van tenir amb els fugitius.

Amb l'estada en aquest lloc, vam donar per acabat, per aquest any, la nostra particular jornada de la Trobada de la Rosa, tornant uns a Pamplona i altres a València, amb el propòsit de tornar mentre Déu ens doni salut.

Nota

Per veure el camí que feien cada dia des d'Escaldes a Andorra la Vella, llegiu les pàgines 180 i 181 del llibre "Camino de Liberación". El camí de l'any 1937 era el "Camí Ral" que creuava els rius Valira d'Orient i Valira Nord pels ponts d'Engordany i dels Escalls, del segle XIII, i que encara avui existeixen.

1 Comentari

Autor Geraldo Morujão (Viseu - Portugal) | 07/12/2018
   Comentari Em hora buenaRHL87L

Inserir comentaris
Autor
Comentari

Codi de seguretat
Canviar codi
    Introdueixi el codi de seguretat, si us plau.