FES-TE AMIC FES-TE VOLUNTARI FES-TE SOCI

i Estudis
Patrimoni
 Medi

Notícies      Vídeos      Agenda      Les Rutes      Història      Pallerols      Blog del Caminant
Portada > Noticies > El Prelat de l’Opus Dei a Pallerols
Enviar a un amicEnviar a un amic

Versió ImprimibleVersió Imprimible

El Prelat de l’Opus Dei a Pallerols  Celebracions

Per commemorar el 70 aniversari del pas de sant Josepmaria Escrivà de Balaguer per les terres de la Baronia de Rialb i de l'Alt Urgell, el dimecres 5 de setembre de 2007 el Prelat de l'Opus Dei Mons. Javier Echevarría va voler seguir les petjades del sant, visitant alguns llocs emblemàtics de la zona de Pallerols. L'acompanyaren alguns directors de l'Opus Dei que viuen amb ell a Roma i alguns directors de Madrid i de Barcelona. En total foren nou persones.

inserir comentarisinserir comentaris

imagen1

Barranc de la Ribalera

Varen fer el següent recorregut:

- Procedents del santuari de la Mare de Déu de Torreciutat, a Osca, arribaren a Oliana sobre les 10 del matí i seguidament es traslladaren en cotxes tot terreny a l'Espluga de les Vaques, al Barranc de la Ribalera, on sant Josepmaria celebrà l'última missa en terra catalana el 28 de novembre de 1937. Deixaren els cotxes a la casa de Santpou i hagueren de caminar mitja hora fins arribar a la Ribalera. Allí llegiren els documents històrics que narren els fets d'aquells dies.

- Després de la Ribalera, anaren amb els cotxes tot terreny a la Cabana de Sant Rafel i a la Bassa, dins el terme de Pallerols. Tornaren a llegir els documents històrics i el Prelat resà dues oracions - a Sant Josepmaria i a D. Álvaro del Portillo, primer successor del sant i que està en procés de beatificació -, demanant pels fidels de l'Opus Dei d'arreu del món i pels seus apostolats.

- De la Bassa continuaren a Pallerols. Entraren a l'església i resaren a la Mare de Déu del Roser, recordant els esdeveniments del dia 22 de novembre de 1937 i l'episodi de la trobada de la rosa, que tan confortà a sant Josepmaria després d'una nit d'angoixa per saber quina era la voluntat de Déu, en la seva fugida cap a Andorra. A continuació visitaren el Rebost (el "forn" en deien els expedicionaris de 1937), llegint també part dels documents històrics que recorden la dolorosa nit passada en aquest recinte.

- Prop les tres de la tarda, dinaren del que portaven preparat a l'escola de Pallerols i després d'una breu tertúlia feren mitja hora d'oració a l'església, que dirigí el mateix Prelat.

- Acabada l'oració anaren a la Casa del Corb, amb els cotxes tot terreny fins on es podia i a peu fins arribar a la casa, a on hi llegiren alguns documents històrics tot recordant els moments viscuts per sant Josepmaria l'any 1937.

- Cap a les 19,30 se'n tornaren a Torreciutat.

El Prelat va expressar en vàries ocasions l'esperit d'oració contínua que havia de tenir la visita als llocs per on va passar sant Josepmaria. Al llarg del dia van resar les quatre parts del Rosari, i al dirigir l'oració de la tarda a l'església de Pallerols, va glosar la idea de què si a l'any 1937 van poder superar tantes dificultats, interiors i exteriors, va ser perquè resaven contínuament. També ara ens és necessari aquesta oració contínua per superar tots els obstacles que se'ns presentin per arribar a la santedat i fer un fecund apostolat.

Aquesta visita ha impressionat molt al Prelat que va manifestar repetides vegades el seu agraïment i gaudi per haver pogut seguir les petjades de sant Josepmaria. Aquest agraïment el va fer extensiu a tanta gent d'aquestes contrades i d'arreu de Catalunya que ha col·laborat en els treballs de recuperació de camins i de restauració d'edificis, dels que anem informant a través de les notícies d'aquesta web.

A continuació transcrivim la part final d'una carta que amb data 1 d'octubre ha dirigit a tots els fidels de l'Opus Dei i que fa referència a aquesta visita:

echevarria_
"També vaig participar en un breu trajecte per alguns dels llocs que va recórrer sant Josepmaria, el novembre de 1937, durant el pas dels Pirineus. Van ser pocs quilòmetres - per descomptat, sense les dificultats enormes que van trobar llavors el nostre fundador i els que l'acompanyaven -, però em vaig omplir d'alegria i d'agraïment al Senyor, considerant un vegada més l'heroisme del nostre Pare. Seguint-ne els passos, era molt fàcil vibrar amb els mateixos afanys, i recordar-vos a cadascuna, a cadascú. En aquells moments de grans penalitats, sant Josepmaria no pensava en si mateix, sinó en les seves filles i fills, en les ànimes que podrien caminar per sendes de vida eterna, si personalment es mantenia fidel a la missió que el Senyor li havia confiat.

Se'm va aguditzar aquest pensament, amb especial claredat, quan ens vam detenir al lloc que ocupava la cabanya de sant Rafael, als boscos de la Baronia de Rialb, on van acampar durant uns dies, abans d'emprendre les marxes nocturnes. Resulta impressionant: es trobaven assetjats per tot tipus de perills i, no obstant això, precisament en aquestes circumstàncies extraordinàries, sant Josepmaria va establir un horari en què hi havia temps per a tot: per a les pràctiques de pietat, per a la formació i l'estudi... No és un exemple magnífic per a nosaltres, ara i en el temps futurs? Hi resàrem per les tasques de sant Miquel, de sant Gabriel i de sant Rafael: per l'apostolat que els fidels de la Prelatura realitzen en servei de l'Església. També, amb vosaltres, resàrem els Precs de l'Obra al lloc on el nostre fundador va trobar la rosa de fusta. Resultava molt fàcil desgranar cada petició, amb l'atenció amb què el nostre Pare va anar prenent-les de les oracions de la tradició cristiana. Desitjava que les repetíssim diàriament amb devoció, vivint-les!"

Si es vol llegir la carta sencera heu d'entrar a,  www.opusdei.cat
També adjuntem unes fotografies dels llocs a on va estar i uns plànols i descripció de com arribar a aquests llocs.

Anar al text  Ir al texto

Vista general de Pallerols, amb l’escola, la rectoria i l’església
 - Vista general de Pallerols, amb l’escola, la rectoria i l’església

- Vista general de les cases pròximes a Pallerols: Vilaró, l’Empordanès i zona de la Cabana de Sant Rafel

Vista general de la muntanya del Corb
 - Vista general de la muntanya del Corb

Arribant a la Casa del Corb
 - Arribant a la Casa del Corb

La casa de Santpou a on s’arriba en cotxe tot terreny
 - La casa de Santpou a on s’arriba en cotxe tot terreny

Descripció dels itineraris amb cotxe tot terreny

1. A la Cabana de Sant Rafel (amb cotxe tot terreny). Plànol A.1

Per anar amb jeep a la Cabana de Sant Rafel, s'han de fer els següents passos:

Sortir de Pallerols (1) per la pista en direcció a Canes. Als 600 metres d'anar per la pista principal deixar-la girant a la dreta (2), (està senyalitzat amb una ratlla de color blau). Als 300 m (3) girar una altra vegada a la dreta (ratlla de color blau), deixant a l'esquerra la pista per on veníem. Continuar fins arribar, després de 600 m, al Coll de l'Arçosa (4) a on creuem el camí a peu que puja de Pallerols (ratlles blaves i grogues). Uns 300 m més enllà (5) deixem a l'esquerra un petit embassament d'aigua. Continuar la pista endavant fins arribar, als 150 m, al camí a peu que baixa de la Cabana (senyals blaves i grogues); en aquest punt (6) girar a l'esquerra amb forta pujada fins al rètol que diu Cabana (7) després de recórrer uns 600 m. Deixar el jeep aquí i anar a peu (a l'esquerra) fins la Cabana (100 m).

Tornarem a Pallerols baixant pel mateix camí de pujada fins arribar al punt (5) i a continuació al punt (8), en total uns 900 m de baixada, a on girarem a l'esquerra passant per l'extrem inferior d'uns camps sembrats, empalmant enseguida amb una pista que va a la Bassa (9), a uns 400 m. Des  d'aquest punt continuar per la pista fins arribar a la pista principal (10), uns 500 m, que baixa a l'Empordanès i Pallerols, recorrent 600 m més (1).

planol-a01

2. A la Casa del Corb (amb cotxe normal fins la Casa de Torrent i amb cotxe tot terreny fins el Corb). Plànol A.2

Sortirem de Peramola (0) en direcció a Cortiuda per una carretera recentment asfaltada. Aproximadament al Km 4 deixarem la pista principal per agafar una desviació a la dreta que ens portarà a la casa de Torrent (1), que es veu sobre la carretera, a ma dreta. Just al arribar a la casa continuarem per la pista de l'esquerra que puja en forta pendent, fins que el jeep no pugui més (2) (s'acaba la pista i comença la roca). Hem recorregut 1,6 Km des de Torrent.

Deixar el jeep i continuar a peu seguint les senyals blaves i grogues. En 15 minuts s'arriba a la Casa del Corb (3). Com que en aquest camí hi ha un punt una mica perillós es pot també anar a la Casa del Corb per la pista que dona a la cara nord i nord-est, que dona la volta al Corb.

També es pot pujar amb cotxe tot terreny per la carretera que va de Peramola a Cortiuda i al Km 1,2, punt (4) desviar-se a la dreta. Després de 2,3 Km de pista dolenta s'arriba al coll (7) i d'aquí a peu a la Casa del Corb (3) en 5 minuts seguint les marques blaves i grogues.

També es pot pujar en un cotxe tot terreny per una altra pista que hi ha més enllà de l'anterior. És a dir: sortint de Peramola per la pista de Cortiuda agafar el desvio de la dreta al Km 2,2 (un km més enllà de l'anterior sortida) (5). Aquesta pista s'uneix a l'altra al cap de 1,2 Km (6), arribant al Coll als 2 Km d'haver agafat el desvio (7).

Un advertiment.- Qui vulgui pujar amb un cotxe tot terreny per aquestes dues pistes ha de tenir en compte que s'ha de ser un expert conductor, ja que hi ha zones amb solcs importants degut a les aigües de la pluja. També s'ha de tenir en compte que una vegada a dalt el coll no és convenient continuar la pista ja que hi ha algun moment en que la roca del subsòl fa molt perillosa la conducció per les pendents cap el barranc. En aquest sentit és convenient que a l'arribar al coll es giri el cotxe per tornar a Peramola pel mateix lloc per on s'ha pujat.

Des de Pallerols es pot anar al Corb, per la pista que passa per Canes, la Mora i Torrent, però millor anar de Pallerols a Peramola i Torrent, ja que la carretera és millor.

planol-a02

3. A la Ribalera (amb cotxe tot terreny). Plànol A.3

Sortirem d'Oliana (0) per la carretera C-14 en direcció la Seu d'Urgell. Als 2,8 Km d'Oliana (Km. 147,7 de la C-14) trobarem una desviació a la dreta que indica: Àrea de descans - La Penella (1). Seguir per aquesta sortida fins arribar en 300 m a la Casa de la Penella (2), que fabriquen productes artesanals de menjar (carretera asfaltada). A poc de deixar la Penella s'acaba l'asfalt. Continuar per la pista. Es deixa la Casa de Jou (3) a l'esquerra i es continua per la pista fins arribar a una cadena (4) que barra el pas per anar a Juncàs. Des de la Penella hem recorregut 3 Km. Abans s'ha d'haver obtingut la clau de la cadena a la Casa del Pont de Peramola a on viuen els amos de Juncàs (Josep Boix. Tel. 973.47.02.01).

Passada la cadena (4) es continua per la pista fins a una cruïlla de camins que està a uns 600 m: el de l'esquerra va a la Casa de Juncàs i el de la dreta a Santpou. Seguir el de la dreta. A uns 800 m d'aquest desvio hi ha una altra cruïlla (5): a la dreta, marcada amb rodones grogues s'arriba en 600 m a una casa enderrocada (6) que es diu Sant Quim i d'aquí a peu s'arriba a la Ribalera (9) en 20 minuts. La pista de l'esquerra continua cap a Santpou (8). Abans d'arribar-hi es troba la cruïlla del camí a peu que ve del Corb (1.500 m) amb les marques blaves i grogues (7). En aquest punt es gira a la dreta en forta pujada fins arribar en 500 m a Santpou (8). Una vegada a la Casa de Santpou, s'arriba a peu a la Ribalera (9) en 30 minuts, seguint sempre les ratlles blaves i grogues.

planol-a03

Inserir comentaris
Autor
Comentari

Codi de seguretat
Canviar codi
    Introdueixi el codi de seguretat, si us plau.